Автор на книгата е Живко Лефтеров
За християнския празник Богоявление и неговото отбелязване в Калофер разказва монография, която е първото цялостно изследване за големия празник в града. Автор на книгата е историка Живко Лефтеров, който търси отговор защо точно Богоявление и Леденото мъжко хоро са толкова значими за местните хора.
Първите интересни документи свързани с отбелязването на Богоявление, авторът открива в Държавния архив в Пловдив. Те дават отговор доколко традицията е автентична и доколко повлияна – най-вече в периода на комунистическата власт, която е искала да подмени религиозната същност на празника:
Живко Лефтеров “ Тази привързаност на калоферци към празника води до поредица от мерки, които се взимат именно по отношение на хвърлянето на кръста в реката, тъй като политиката на комунистическата власт е да не се излиза извън храмовете…“
За да избледнее християнската традиция, на нейно място е бил измислен друг празник – Ден на гмуркача – който обаче не могъл да бъде наложен. Още повече, че по онова време в Калофер имало повече свещеници на глава от населението в сравнение с много други български градове:
Живко Лефтеров: „Решават да използват ресурса на ДКМС, на младежките организации да направят паралелен празник с хвърляне на топка .пак в река Тунджа.Кога е бил този празник?- по същото време, тука в Калофер е единствения такъв случай с паралелен празник.Колко време е продължил този Ден на гмуркача?- не много, защото местната общност не го е припознал и е прекратен….“
Богоявление се е празнувал до 1976-та година, после няколко години ритуалът по хвърлянето на кръста бил забранен. Традицията била възстановена през 1990-та година, а година по-късно започва да се играе Леденото мъжко хоро:
Живко Лефтеров: „И то по стечение на обстоятелствата защото тогавашния свещеник просто моли хората да се наредят в кръг преди да хвърли кръста, за да имат еднакъв шанс, а когато наредиш един българин в кръг първото нещо за което се сещате да ударят едно хоро, така че хорото е един нов обичай…“
Според кмета на Калофер книгата хвърля светлина относно възникването на Мъжкото ледено хоро и значението на празника Богоявление за калоферци:
Драгомир Боев – кмет на Калофер: „От тук нататък се надявам всички спекулации да спрат и всеки може да намери своите въпроси и отговори в нея. Точно дълбоката вяра в религията, които през всичките 100-тици години Калофер, а той е на над 500 години,църквата, духовенството, образованието , будните калоферци всичко допринася да има Калофер и това развитие, което сега търпи“.
В началото на новата година Калофер отново очаква стотици гости от цяла България за Богоявление. Местната власт обаче призова хората, които искат да влязат в Тунджа, да изчакат вековният ритуал най-напред да бъде изпълнен от калоферци.